Δευτέρα 24 Φεβρουαρίου 2014

Ο χαρταετός και η Κυρα- Σαρακοστή





Κάθε Καθαρή Δευτέρα
ανοιξιάτικε μου αέρα
στα παιδιά μας λες: εντάξει
ο αετός μας θα πετάξει 

Φρρρ! Ακολουθούνε κι άλλοι,
πιο μικροί και πιο μεγάλοι.
Ένας χάρτινος στρατός
Ξάφνου κολυμπάει στο φως.

Του αέρα οι καλεσμένοι,
στα πολύχρωμα ντυμένοι,
παν σε ουρανό γιορτάσι,
σκουλαρίκια, ουρά, κεφάλι.

Φύσα λεβεντιά μου αγέρα!
Κάθε Καθαρή Δευτέρα,
των παιδιών ψυχή και νους
χαρταετός στους ουρανούς.






Την Κυρά Σαρακοστή 
που 'ναι έθιμο παλιό 
οι γιαγιάδες μας την φτιάχναν 
με αλεύρι και νερό. 

Για στολίδι της φορούσαν 
στο κεφάλι έναν σταυρό 
μα το στόμα της ξεχνούσαν 
γιατί νήστευε καιρό. 

Και τις μέρες της μετρούσαν 
με τα πόδια της τα επτά. 
Κόβαν ένα την βδομάδα 
μέχρι να ’ρθει η Πασχαλιά.


Κυριακή 16 Φεβρουαρίου 2014

H ασπίδα του Αχιλλέα

 Πατήστε επάνω στην εικόνα!

 
http://www.edutv.gr/deyterobathmia/i-aspida-tou-axillea
 
Αν ψηφίζαμε τον πιο αγαπημένο ήρωα του Τρωικού Πολέμου, σίγουρα θα ήταν ο Αχιλλέας!
Κι αυτό γιατί ήταν ο πιο γενναίος, ο πιο δυνατός και ο πιο σκληροτράχηλος πολεμιστής όλων των εποχών. Σταθήκαμε στην ασπίδα του, φτιαγμένη από τον θεό Ήφαιστο, η οποία περιγράφεται αναλυτικά στο βιβλίο της Ιστορίας μας. Το κείμενο αυτό ήταν πηγή έμπνευσης για να την ζωγραφίσουμε με τον δικό μας τρόπο!


 





 
 

Δευτέρα 10 Φεβρουαρίου 2014

Παιχνίδια με τον σκρατσοπίνακα!

Θυμάστε τις χριστουγεννιάτικες ευχές που γράψαμε στον σκρατσοπίνακα;
Εκείνες οι ευχές είχαν γραφτεί ομαδικά, λίγο ζωγράφιζε ο ένας, λίγο ο άλλος ...
Πριν από λίγες μέρες όμως προσπαθήσαμε να χρησιμοποιήσουμε ο καθένας μόνος του τον σκρατσοπίνακα και να εξασκηθούμε περισσότερο, γράφοντας τα ονόματά μας! 
 
 
 









Πέμπτη 6 Φεβρουαρίου 2014

俳句

 
俳句, που θα πει "χαϊκού"
  
 
Αναρωτιέστε για τον περίεργο τίτλο αυτής της ανάρτησης; Τότε, θα πρέπει να σας συστήσουμε τα περίφημα γιαπωνέζικα ποιήματα "Χαϊκού", που θα πεί αστείος στίχος!
 
http://www.youtube.com/watch?v=r65UA5EhPA0
 
  
Δικαίως, βέβαια, θα αναρωτηθείτε ξανά: "Καλά, γιαπωνέζικα μαθαίνετε στο σχολείο, και όχι ελληνικά;" Φυσικά και μαθαίνουμε ελληνικά και μάλιστα τα χαϊκού που θα διαβάσετε παρακάτω, τα γράψαμε για να εξασκηθούμε ακόμη περισσότερο στον συλλαβισμό των λέξεων και στο σωστό χωρισμό της κάθε συλλαβής.
 
Σας φαίνεται απλό; Κι όμως δεν είναι τόσο! Τα χαϊκού που γράψαμε έπρεπε να έχουν 17 συλλαβές, τρεις γραμμές και να περιγράφουν μία συγκεκριμένη στιγμή από τη φύση. Εννοείται ότι θα ζωγραφίζαμε και μία εικόνα σχετική με το θέμα μας! Φανταστήκαμε, λοιπόν, ότι είμαστε φωτογράφοι και με τη φαντασία μας τραβήξαμε φωτογραφίες από τη φύση  που επαναλαμβάνεται ασταμάτητα και ατελείωτα, αιώνες και αιώνες. Ορίστε τα αποτελέσματα!
 




΅
 


Ελληνικά χαϊκού έγραψαν
 
ο Γιώργος Σεφέρης και παλαιότερα ο Σταυρόπουλος (1925)
 
 


 
 

 
<

Δευτέρα 27 Ιανουαρίου 2014

Τρίτη 21 Ιανουαρίου 2014

Επίσκεψη στο Ίδρυμα "Δόρα ΄Στράτου"

 
 
Πολλοί από εμάς ίσως να καταγόμαστε από διάφορα μέρη της Ελλάδας, πεδινά, νησιωτικά ή ορεινά. Μέσα στη ζωή της πόλης, όμως, σπάνια μας δίνονται ευκαιρίες να ζήσουμε  στιγμιότυπα που να μας θυμίζουν  τη ζωή στις ιδιαίτερες πατρίδες μας, στα χωριά μας.
Μια τέτοια ευκαιρία  μας δόθηκε την περασμένη Παρασκευή με την επίσκεψή μας στο Ίδρυμα "Δόρα Στράτου". Μάθαμε ένα σωρό πράγματα για τη λαϊκή μας παράδοση, για τα μουσικά όργανα. Και να' ταν μόνο αυτό...
Παίξαμε παιχνίδι μνήμης και παρατηρητικότητας...
 



 
 συμπληρώσαμε παζλ... 

  
Ο κύριος Ηλίας μας εξήγησε ότι το κλαρίνο ανήκει στην κατηγορία των πνευστών μουσικών οργάνων και ότι ήλθε στη χώρα μας πριν από 200 περίπου χρόνια.

 

 

 
 
Και ακούσαμε τον σολίστα σε μια εκτέλεση ενός γνωστού παραδοσιακού τραγουδιού!
 
Ο Μενούσης, ο Μπιρμπίλης κι ο Ρεσούλ Αγάς...
 
 
 
 
Μετά από το τραγούδι,
χορέψαμε παραδοσιακούς δημοτικούς χορούς...
 
 

Φορέσαμε παραδοσιακές φορεσιές... 
 
 
  
 
 
 
Και τέλος απολαύσαμε μία βόλτα στο  θέατρο, όπου πραγματοποιούνται οι  καλοκαιρινές εκδηλώσεις. Σίγουρα θα παρακολουθήσουμε κάποια από αυτές!
 
 


Πέμπτη 16 Ιανουαρίου 2014

ΙΣΟΔΥΝΑΜΑ ΚΛΑΣΜΑΤΑ
 
 
Πατήστε στους συνδέσμους  που ακολουθούν για να μάθετε περισσότερα για τα ισοδύναμα κλάσματα.
Προσπαθήστε να λύσετε τις ασκήσεις, σχηματίζοντας ισοδύναμα κλάσματα. Στη συνέχεια, ελέγξτε τις απαντήσεις σας. Καλή επιτυχία!
 
http://users.sch.gr/salnk/didaskalia/fract_c/askhseis/fract_10_exer.htm
http://users.sch.gr/salnk/didaskalia/fract_c/fract_c_drast.htm